Sunday 24 June 2012

Ingin menjadi isteri idaman lelaki



Dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita yang sholehah.
Untuk saya yang belum mendirikan mahligai berhasrat ingin menjadi penyejuk dihati dan dimata suami. Semoga Allah memelihara, membimbing dan melindungi saya dalam naungan kasih sayang dan Rahmat-NYA untuk cinta kepada? Allah SWT dan bakal pasangan andai diketemukan jodoh.InsyaAllah.
Isteri memegang peranan yang sangat penting dalam institusi keluarganya. Maka saya ingin mengaplikasikannya  dalam kehidupan saya akan datang . Saya  berhasrat menjadi isteri yang dapat membahagiakan suami dan anak anak. Semoga ianya tercapai dan berjaya menjadi seorang isteri yang......=>
1. Takwa kepada Allah dan menjauhi maksiat. Sesungguhnya kemaksiatan itu boleh menghancurkan sesebuah rumahtangga.
2. Berupaya mengenal dan memahami suami.
Hendaknya  berupaya memahami kehendak suami . Apa apa yang ia sukai, berusaha untuk memenuhinya dan apa-apa yang ia benci, berupaya untuk menjauhinya. 
3. Ketaatan yang nyata kepada suami dan bergaul dengan baik.
Sesungguhnya hak suami atas isterinya itu besar.
Hak suami yang pertama adalah mentaati dalam perkara yang bukan maksiat kepada Allah dan baik dalam bergaul dengannya serta tidak menderhakainya.
Akan masuk syurga dengan izin Allah, jika  bertakwa kepada Allah dan taat kepada suami. Dengan ketaatan pada suami dan baiknya pergaulan terhadapnya,pasti akan menjadi sebaik-baik wanita (dengan izin Allah)
4. Bersikap (merasa cukup)
Bagi seorang wanita muslimah redha dengan apa yang diberikan sedikit ataupun banyak dan tidak menuntut di luar kesanggupan suami atau meminta sesuatu yang tidak perlu. 
5. Baik dalam mengatur urusan rumah tangga, seperti mendidik anak-anak dan tidak menyerahkannya pada pembantu, menjaga kebersihan rumah dan menatanya dengan baik dan menyiapkan makan pada waktunya dan tidak berlebih-lebihan dalam perhiasan dan alat-alat kecantikan.
6. Baik dalam bergaul dengan keluarga suami dan kerabat-kerabatnya, khususnya dengan ibu suami sebagai orang yang paling dekat dengannya. Menampakkan kecintaan kepadanya, bersikap lembut, menunjukkan rasa hormat, bersabar atas kekeliruannya dan  melaksanakan semua perintahnya selama tidak bermaksiat kepada Allah. 
7. Menyertai suami dalam perasaannya dan turut merasakan dukacita dan kesedihannya. Jika  ingin hidup dalam hati suami, maka sentiasa menyertai dalam dukacita dan kesedihannya
8. Bersyukur (berterima kasih) kepada suami atas kebaikannya dan tidak melupakan keutamaannya.  Rasa terima kasih pada suami dapat di tunjukkan dengan senyuman manis di wajah yang menimbulkan kesan di hatinya, sehingga terasa ringan kesulitan yang dibebani dalam pekerjaannya. 
9. Menyimpan rahsia suami dan menutupi kekurangannya (aibnya). Isteri adalah tempat rahsia suami dan orang yang paling dekat dengannya serta paling tahu kekhususannya. 
10. Kecerdasan dan kecerdikan serta berhati-hati dari kesalahan seperti  menceritakan dan menggambarkan kecantikan sebahagian wanita yang dikenali kepada suami. 


contoh isteri muslimah  ( gambar hiasan )




 

No comments:

Post a Comment