Sunday 9 September 2012

Sofia Jane masih ayu & jelita



Assalamualaikum..macam mana dgn hujung minggu anda???

Malam tadi kalian ada menonton tak cerekarama TV3 berjudul 'Jane Jamilah' ??? Saya telah menontonnya dan saya sangat tertarik dgn jalan cerita yg dihasilkannya,lain dari yg lain dan amat terhibur dan memberi pengajaran kpd kita semua.Para pelakon pun memang tidak asing lagi seperti Sofia Jane,Shiela Rusly,Amyza Adnan,Shamsul Ghau Ghau & Hanez.


Saya begitu teruja sekali menonton drama tersebut dengan kemunculan pelakon pujaan saya yg pernah saya minati suatu ketika dahulu.Siapa lagi kalau bukan si jelita & ayu Sofia Jane.Ternyata bila menontonnya malam tadi Sofia masih kekal jelita & anggun,seolah olah seperti melihat beliau semasa di awal kemunculannya dulu dilayar perak.Rasa tidak jemu melihat keayuan seorang ibu yg memiliki 3 org cahayamata.Sofia masih mampu menambat jutaan penonton utk melekat dikaca TV..betul tak???


 Sinopsis ringkas drama Jane Jamilah:

Jika anda tak berpeluang menonton drama Jane Jamilah malam tadi ,disini saya selitkan sinopsis ringkas mengenai cerita tersebut......Kisah bercorak komedi tentang Jamilah, seorang kolumnis ruangan masalah rumah tangga yang sering memberi nasihat kepada pembacanya tetapi tidak sedar yang hubungan dia dan suaminya turut bermasalah yang sebenarnya berpunca dari dirinya sendiri. Apabila dia mendapat tahu suaminya, Khalid menjalinkan hubungan dengan seorang pelajar kolej bernama Diana Dasuki, Jamilah kembali ke kolej mengambil short course dengan tujuan untuk mengenali kekasih suaminya ini dengan lebih rapat menggunakan nama samaran Jane..

Penilaian:

- Lain daripada yang lain, terbaik. Ini yang kita perlukan. Cerita yang matang. A really great story dan ramai menyukai skripnya yang tak klise, tak macam drama laki vs bini yang sebelum-sebelum ni yang lebih menampakkan kebodohan dalam penyelesaian (ini agak benar). Bayangkan pasangan berkahwin di luar sana merujuk hubungan mereka berdasarkan Cerekarama sebelum-sebelum ni dan semuanya berakhir dengan keretakan? Bukan expect happy ending tapi kalau semuanya stail sama, i don't wanna live in this planet anymore...)

- Umumnya, drama tipikal Melayu dengan tema sebegini sering berakhir dengan perceraian dan dalam kepala otak peminat drama Melayu tipikal semua menjangkakan hubungan Khalid dan Jane berakhir dengan perceraian juga tetapi sebaliknya.... Ramai yang kata ending sebegini hampir mustahil berlaku biarpun dalam kehidupan sebenar tapi saya suka yang begini.

- Dapat rasa perasaan Jane dalam cerita ni. Shiela Rusly kurus giler. Amyza Aznan lawak sangat2 tapi Hanez Suraya nampak sweet sangat bagi saya. Sofia Jane maintain cun. Hanez pandai kawal emosi dalam Jane Jamilah and look so pretty.

- "Ending yang setiap lelaki inginkan. Cerita bagus. Kadang-kadang lelaki bukan suka-suka nak berfoya-foya. Tapi alasan untuk berfoya-foya ialah "isteri"," kata seorang hamba Allah ini di Twitter. Atau nak lebih tepat, biar saya quote Ajami Hashim : "Khalid bukan watak 'suami curang' semata2 (read: seksual) shj, tapi kerana kedinginan Jamilah sbg isteri (punca)."

- "Ada pengajaran di situ buat perempuan yg suka suami org tu!" kata seorang lagi hamba Allah ini di Twitter.

Begitulah beberapa penilaian yang ditulis oleh penonton didlm ruangan Twitter.


Sofia Jane yg masih anggun

Dua pelakon jelita yg saya minati




No comments:

Post a Comment