Sunday, 23 December 2012

Ambil tahu hal orang



Assalamualaikum...






Dalam masyarakat Melayu ada satu pepatah yang begitu terkenal yang menggambarkan kepedulian masyarakat yang begitu mendalam terhadap hal ehwal orang lain. Terkenalnya pepatah ini sehingga ianya sering digunakan oleh orang Melayu dan mungkin juga orang bukan Melayu dalam perbualan harian berbanding dengan pepatah-pepatah yang lain. Pepatah yang dimaksudkan ialah ‘jangan jaga tepi kain orang’ yang membawa maksud jangan ambil peduli hal orang lain.


Sebenarnya elok ke tak jaga tepi kain orang nih???? Zaman pun kurang pasti sebenarnya. Mari kita sama-sama menyingkap kebaikan dan keburukan menjaga tepi kain orang.
Dalam konteks kejiranan, kat pejabat, kawan-kawan, dan saudara-mara kita kenalah tegur menegur. Kena jaga tepi kain mereka,  setakat tepi kain saja tau. Yang tak boleh kita jaga sampai ke dalam kain itu. Ambil berat orang kata, sekadar melaksanakan tanggungjawab kita jaga menjaga sesama insan.



Sebagai contoh jaga tepi kain orang.
Tengok  muka kawan kita masam lain macam, kita pon  tanyalah.....

"Kenapa? Gaduh dengan si dia lagi ke?"
"A'ah."
"Awak ok?"
"Ok, takpe..."
"Baguslah, kalau ada apa-apa yang boleh saya bantu beritahu ya."


Itu contoh jaga tepi kain orang. Kat bawah ni pula contoh jaga sampai ke dalam kain orang.

"Kenapa? Gaduh dgn si dia lagi ke?"
"Hmm..."
"Hish... awak ok tak ni? Nampak macam tak cukup tidur je."
"Taklah sikit saja."
"Kenapa? Dia sakitkan hati kamu lagi ke?"
"Tak."
"Habis kenapa? Dia mengasari kamu? Eee... awak jangan biarkan tau, susah nanti. Saya pun kenal si mamat tu..... pot pet pot pet pot pet."



Jadi, kena tahu takat kita sebagai kawan sampai mana. Maka, saya sangat sokong kita mengamalkan sikap ambil tahu tepi kain orang. Itu tanggungjawab kita sesama makhluk Allah.


*p/s : Tolong ambil perhatian ye !! ....emmm



No comments:

Post a Comment