Saturday 22 December 2012

Nak hilangkan rasa bosannnn



Assalamualaikum....






"AAAAAAAAaaaaaaaaaaarrrrrrrrgggggggggghhhhhhhh!!~~~~ bosannyaaaaaaa~~~~"
 Itulah perkataan yang sering kita sebut bila rasa bosan. Memang lumrah manusia mempunyai sifat bosan.Bila dah letih atau penat buat sesuatu tu kita akan merasa sesuatu perasaan yang dipanggil kebosanan. Bosan ni saya rasa semua orang akan rasa bosan.Saya pun boleh bosan kalau hari-hari buat benda yang sama. Sebab apa-apa jua yang atas dunia ni nikmatnya tidaklah sehebat nikmat di syurga yang digambarkan oleh Allah SWT kepada kita betapa nikmatnya duduk di dalam syurga sehinggakan tidak ada sedikit rasa bosan pun. Saya kalau bosan buat kerja ini la kerja saya, edit blog.. Sebenarnya saya bukan reti sangat nak menghilangkan bosan ni, saja je buat tajuk kasi gempak. Kalau anda nak tahu juga cara-cara yang paling berkesan untuk hilangkan bosan cuba anda try ni.....


Buat benda yang paling kita minat dan suka - Contohnya: tengok video kat youtube, chatting , main badminton, menyanyi, dan sebagainya, sebab banyak ustaz-ustaz kata sekali sekala kita dibolehkan untuk berhibur untuk menghilangkan kebosanan, cuma jangan sampai melalaikan dan melampaui batas. Dan manusia ni pada hakikatnya memang suka hiburan. Hiburan tak salah asalkan tau bertempat, aik !! macam lirik lagu pulak. hehe..


Cabar Diri - Cabarlah diri anda untuk melakukan sesuatu yang baru. Saya cadangkan satu perkara yang tidak pernah anda lakukan (atau benci). Mencabar diri sendiri boleh mencetuskan satu perasaan tercabar dalam diri. Contohnya, memasak kepada yang tidak pernah memasak, membersih tandas (mungkin antara kita membencinya) atau bercucuk tanam dengan kaedah baru. Janganlah pula mencabar diri dengan perkara yang merbahaya.


Tuliskan "Senarai untuk Dilakukan" - Bersedia untuk hari esok dengan menyenaraikan perkara yang anda perlu lakukan esok. Bosan yang dihadapi mungkin kerana tiada arah tujuan atau objektif yang perlu dicapai. Jadi, dengan adanya tujuan yang sudah ditulis anda sedar akan ada perkara yang sedang menanti dan membuatkan diri lebih bersedia.



Ayuhhhh sama2 kita hilangkan rasa kebosanan ye !!!




1 comment: