Sunday 2 December 2012

Istanbul Aku Datang



Pada hujung minggu, saya telah menonton filem Istanbul Aku Datang kat Astro First.Filem ini telah menampilkan pelakon-pelakon  seperti Lisa Surihani,Beto Kusyairy,Tomok & Aizat Amdan.








Saya ini bukanlah peminat setia filem Melayu, namun tidaklah sampai tahap memboikot. Kalau ada filem yang menarik dan rasa berbaloi untuk ditonton, maka pasti hati ini akan tertarik untuk menontonnya di pawagam @ di rumah.

 
 
Cerita ni bagi pandangan saya, boleh tahan best lah. Pengarahnya ialah Bernard Chauly yang sebelum ni telah mengarah filem Pisau Cukur. At least ia bukan dari producer metrowealth, so you can expect something different from this movie. Ok padahal Bernard Chauly tu pun saya tak tau camne rupa dia ada hati nak kutuk filem dari metrowealth.Fuhh inilah Melayu penuh dengan perasaan dengki *IKLAN*



Kenapa filem ini menarik?

Sinematografi yang cantik

Perlu ke bagi komen macam student perfileman, nak cerita pasal sinematografi bagai ni? Tapi serius saya tak tipu, filem ni memang cantik. Dah nama pun Istanbul Aku Datang, so menurut pemerhatian saya 100% lokasi filem ini dibuat di Istanbul. Dan ia kelihatan sangat cantik. Bangunan Aya Sofea tu cantik sangat. Apartment tempat Dian (Lisa Surihani) duduk dalam cerita ni pun cantik betul especially view dia. So nampak tak berapa kali saya ulang perkataan cantik ni? Tapi Lisa lagi cantik. Eh?


Lisa Surihani


Saya memanglah peminat setia Lisa Surihani, malah fanpage Lisa dekat FB pun saya like like sangat. (motif bagitahu?).Fakta Lisa dalam filem Istanbul Aku Datang ini adalah dia kelihatan comel, malah sangat sangat comel. Omey angat! mcm kucing saya si mek selemoh...muehehe ! 


Cuma kegagalan Lisa untuk menyebut huruf “R” dengan lancar ada kalanya mengundang hilai tawa orang yang menontonnya walaupun mood cerita adalah sedih. Manusia tidak sempurna. Tapi Lisa memang comel.Dah lah tu oii,bukan Lisa baca pon blog aku !!!


Cerita ni best, cuma saya rasa jalan cerita yang mengetengahkan perempuan dan lelaki yang bukan muhrim tinggal bersedudukan dalam sebuah rumah tu sangat kurang manis walaupun di negara orang kerana takut menjadi ikutan, walaupun realitinya ramai yang buat macam ni.


Istanbul Aku Datang, sebuah naskah filem Melayu yang berbaloi untuk ditonton,cuma lakonan Aizat nampak kaku sikit. Nyanyi ajelah Aizat yea. haha : p


2 comments: