Wednesday 18 July 2012

Bersyukur dgn nikmat yg diberiNYA



Assalamualaikum semua...

Kali ini saya nak menceritakan mengenai 'syukur'..Apa erti syukur sebenarnya??

Erti syukur terletak pada kekerapan kita mengucap syukur. ALLAH suka pada sesiapa saja yang rajin bersyukur. 

Apabila kita rajin bersyukur, kesannya hidup kita akan jadi lebih tenang. Ketenangan itu adalah petanda bahawa rahmat ALLAH mengalir sebagai tanda ALLAH kasihkan kita.

Disini saya  menyenaraikan tanda2 syukur yg saya boleh lihat pada diri saya :-

1.Saya bersyukur sebab masih boleh bernafas sehingga ke hari ini.
2.Saya bersyukur sebab tidak tinggal di kawasan terpencil.
3.Saya bersyukur sebab menjadi rakyat Malaysia yang penduduknya berbilang kaum tapi hidup aman makmur harmoni.
4.Saya bersyukur sebab ada emak & adik beradik yang selalu memberi perhatian kpd saya yang bermakna dia sayangkan saya.
5.Saya bersyukur sebab mempunyai jumlah keluarga yang besar.
6.Saya bersyukur sebab mempunyai kengkawan yang baik-baik-baik-baik-baik-baik (ulang sampai kabur) belaka.
7.Saya bersyukur kerana mempunyai saiz badan yang kecil jadi orang selalu ingat usia saya muda beberapa tahun dari usia sebenar.
8.Saya bersyukur kerana mempunyai pekerjaan tetap dengan gaji yang dikira cukup utk kehidupan saya.
9.Saya bersyukur kerana boleh membeli belah dan membayar bil-bil dengan duit titik peluh saya sendiri.
10.Saya bersyukur kerana dilahirkan sempurna dan cukup sifat.
11.Saya bersyukur kerana walaupun saya ini tidak punya apa, tapi tatap manjadi idola kepada orang-orang tertentu.
12.Saya bersyukur kerana walaupun sedikit kurus, tetapi muka saya tak lah cengkung sangat.
13.Saya bersyukur kerana mempunyai ramai kawan, yang terdiri dari pelbagai peringkat umur.

14.Saya bersyukur kerana mempunyai bos yang sporting dan saya banyak belajar dari beliau.
15.Saya bersyukur kerana kawan-kawan,teman-teman,sahabat-sahabat saya boleh menerima saya seadanya saya.
16.Saya bersyukur kerana berat badan saya tak senang turun dan tak senang naik.
17.Saya bersyukur kerana masih berselera dan boleh makan makanan yang sedap-sedap.
18.Saya bersyukur kerana ada teman tempat untuk mengadu.
19.Saya bersyukur kerana negara kita malaysia adalah sebuah negara yang aman kalau nak dibandingkan dengan negara-negara lain.
20.Saya bersyukur kerana saya sudah ada blog.
21.Saya bersyukur kerana saya masih boleh bergelak ketawa.
22.Saya bersyukur walaupun tak pandai masak, tapi kucing saya suka masakan saya.
23.Saya bersyukur kerana saya seorang yang tersangatlah pandai memujuk hati sendiri.
24.Saya bersyukur kerana walaupun saya seorang yang boleh tahan pemarahnya tapi cepat juga reda marahnya.
25.Saya bersyukur kerana saya seorang yang menepati masa.eh! ya ke ? 
26.Saya bersyukur kerana tidak mempunyai penyakit yang teruk.
27. Saya bersyukur kerana saya menghargai keindahan alam ciptaan tuhan.
28.Saya bersyukur kerana selain dari membaca buku, saya juga dapat membaca blog-blog yang best.
29.Saya bersyukur kerana ada laptop & broadband maka dapatlah saya berinternet.Tak beli Galaxy Tab pun takpe lah !
30.Saya bersyukur kerana saya sedikit sebanyak telah mempunyai kesedaran untuk berubah (ke arah yang lebih baik, insyaAllah).
31.Saya bersyukur kerana ada Mek Selemoh & Mat Tey yg menceriakan hidup saya.

Ini aje ke tanda kesyukuran yg ada pada diri saya ? Nampaknya kena perbanyakkan lagi tanda syukur saya ke hadrat ILLAHI ....banyak lagi sebenarnya yg perlu kita syukur cuma kita yg menjadi hambaNya selalu terlepas pandang dgn nikmat2 yg Allah Taala berikan kpd kita.Semoga kita tidak menjadi manusia yg alpa! aaminn. 







No comments:

Post a Comment